biancaneeleman
    Werk | Opleidingen | Contact  
   
 

Eneco
Samen Duurzaam
Pilot projecten
Propositie ontwikkeling
Eneco Zon&Zeker
Business-to-business
Content marketing
Viral campagne
Klantloyaliteit

e-Nieuwsbrief
Positief verrassen

Online bespaarshop
Duurzame Dagjes Uit
Informatie en inzicht

Tarievencommunicatie
Onderzoek

Duurzaamheid

Kepcom
Marnix academie
Wervingscampagne
Jubileum magazine

KPN
Interne campagne 1
Interne campagne 2

Mooi Weer Spelen
Festival communicatie '09
Festival communicatie '10
Deerns
Diverse publicaties
Wo
nen Midden-Delfland
Corporate identity

GoedGevormd

Provincie Utrecht
Boek over natuurbehoud
Libertas Leiden
Corporate identity
iDoe
Corporate identity
Maatwerkt
Website & nieuwsbrief
Oude Delft Vastgoed
Corporate identity
EnFamille
Marketingcommunicatie

TelDesign
Primo studio
Klats Publiciteit & Reclame

 

 

Energieprijzen zijn onderhevig aan schommelingen in de markt. Zo is de enerieprijs onder andere afhankelijk van de olieprijs, de hoeveelheid vraag/aanbod, politiek, regelementen en ga zo maar door. De prijzen varieren dus continue. Om het voor de klanten overzichtelijk te houden worden de energieprijzen slechts twee keer per jaar bijgesteld. Dit wordt uiteraard aan de klanten gecommuniceerd.

De case: Communiceren over een tariefswijziging is moeilijker dat het op het eerste gezicht lijkt. Uiteraard moet er duidelijk gecommuniceerd worden. Waarom stijgt of daalt de prijs, voor hoe lang, waaruit is het tarief precies opgebouwd... Naast het feit dat het uitleggen een heel secuur werkje is, neemt niet elke klant precies hetzelfde product af. De ene klant heeft elektriciteit en gas, de ander alleen elektriciteit, de volgende warmte en elektriciteit... dan zijn er nog contracten met een vaste looptijd of onbepaalde tijd, enkel of dubbeltarief...

Al met al bestaat de tarievencommunicatie uit ongeveer 32 verschillende briefteksten en elke klant krijgt in zijn/haar brief een tabel met zijn/haar persoonlijke tarieven. Uiteraard moet dan ook alle informatie op de website worden bijgewerkt.

Hoe duidelijk je het ook uitlegt er zullen altijd mensen zijn die nog vragen hebben en daarom op de site gaan zoeken naar informatie of het callcenter bellen. Als alle klanten dat in dezelfde week doen gaan beide systemen plat. Na het opstellen van de briefvarianten is een goed verzendschema dus een absolute must.

Zo vormt de tarievencommunicatie twee keer per jaar een behoorlijke uitdaging.

Werkzaamheden: bepalen van het aantal subgroepen ism analist, schrijven van de teksten, briefen callcenter medewerkers, aansturen drukkerij, inkopen middelen, aansturen webredactie, maken verzendschema.